ZPRAVODAJ.krumlov.cz
.. informace o městě a jeho občanech
Naši sponzoři. Klikněte pro více informací Naši sponzoři. Klikněte pro více informací
  Aktuálně:     JEDNÁNÍ ZASTUPITELSTVA MĚSTA Č. KRUMLOV - 15. prosince 2010, více info na stránkách města, zde.  
  Vyhledat:    
Články
Pro autory
Pro inzerenty
O vydavateli
Demokracie.Krumlov.CZ

 Anketa týdne: 

Jste spokojeni s tím, jak dopadla povolební vyjednávání v Č. Krumlově?

> Starší výsledky <



Názory, vyjádřené ve článcích tohoto zpravodaje, se nutně nemusí shodovat s názory vydavatele či jeho sponzorů. Zpravodaj.Krumlov.cz je součástí projektu Demokracie.krumlov.cz







Madona ač všem na očích je skryta očím davu


Dvacátého sedmého října pohlédli první informovaní diváci na dílo Veroniky Bromové, na její madonu, stopařku s plyšovým medvědem v tyrkysovém hávu na fasádě jednoho z objektů českokrumlovského Egon Schiele Art Centra. Slavnostního odhalení se účastnilo několik desítek lidí, kteří prý, soudě podle zprávy na internetových stránkách Města Český Krumlov, diskutovali o tom, zda takové dílo vůbec patří do tak historicky významného města. Zanechme stranou bezpředmětnou polemiku o přijatelnosti díla, které je umístěno na průčelí starobylého domu. Spíše si povšimněme jeho schopnosti atakovat diváka a přimět jej k zamyšlení či otevřenému vyjádření názoru, čili schopnosti vyvolat diskusi.


Myslím, že ona hrstka lidí pozvaných ke slavnostnímu odhalení byla zřejmě poslední skupinou diváků, kteří dílo Veroniky Bromové mohli prodiskutovat. Bylo jim totiž představeno se vší parádou, nemohli jej minout, a pokud nedohlédli do několikametrové výše, aby rozlišili, co že to vlastně na tom „divném“ obrázku je, dostali patřičný výklad.

Ostatní diváci, tedy kolemjdoucí, jsou na tom hůře. Nejen že o díle nediskutují a nevšímají si jej, oni obraz madony často ani nevidí. Z ulice je totiž na fotografii jasně rozeznat vlastně jen dopravní značka, respektive číslo na ní napsané. Čtyřicítka při záplavě zrakových vjemů, jenž člověk procházející ulicí spíše podprahově vnímá, nemá šanci přitáhnout větší pozornost lidí. A to nemluvím o tyrkysové šmouze, v níž madonu rozezná jen člověk s dobrým zrakem, a plyšovém medvídkovi, kterého jsem ostatně ani neviděl, jen vím, že jej má madona držet v rukou.

Nepředpokládám, že by autorka neodhadla, z jaké vzdálenosti bude její obraz sledován. Možná chtěla kontrast mezi vážností tématu a syrovostí jeho ztvárnění nějak zmírnit, zjemnit, zastřít. Možná chtěla symbolizovat, že madona vždy stála a stojí ačkoliv všem na očích, mimo zraky davu.


Pozn. redakce:
O madoně Veroniky Bromové na stránkách města se dočtete ZDE, na stránkách Egon Schiele Art Centra ZDE.


Ivan Studený

Chcete přidat vlastní názor?

Vaše jméno:
Zaslat reakce na email:
Nadpis:
Text:
Ověření:
Pro ověření prosím opište kód z obrázku do tohoto pole

Diskusní příspěvky:

Diskuse k tomuto článku
neobsahuje žádný příspěvek


TOPlist