Pro zájemce z řad seniorů, zdravotně postižených, ale i jejich rodinám je určen automatický systém tísňového volání (telekontaktní sociální péče), který již v brzké době začne fungovat ve městě Český Krumlov. Tato služba poskytuje nepřetržitou, dlouhodobou a odbornou pomoc lidem, kteří jsou v důsledku nemoci, vysokého věku, postižení nebo zdravotních obtíží a sociální osamělosti trvale či přechodně znevýhodněni. O projektu, který byl díky spolupráci obecně prospěšné společnosti Domy s pečovatelskou službou a ICOS Český Krumlov podpořen prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti (ve výši cca 3.200.000 Kč) jsme Vás již informovali (klikněte zde). Tentokrát již přinášíme konkrétnější informace pro zájemce o tuto novou službu.
Jak jsme již uváděli v předešlém článku, zavedení této služby v Českém Krumlově může usnadnit životy nejen samotným starším či zdravotně postiženým spoluobčanům (mnoha umožní – jinak téměř nemožné –
setrvání ve vlastním prostředí, ve svém domově, aniž by museli trvale využívat služeb různých pečovatelských zařízení), ale i jejich blízkým, kteří o ně pečují.
Tato služba je vhodná pro občany, kteří v důsledku stáří nebo zdravotního postižení nejsou zcela soběstační a potřebují proto stálé spojení s případnou pomocí. Jedinou nutnou podmínkou k instalaci telekontaktního zařízení je vlastní telefonní linka.
Více informací i kontakt pro zájemce o tuto službu naleznete níže. Telekontaktní sociální péče bude též prezentována v rámci akce DEN S HANDICAPEM - DEN BEZ BARIÉR, v českokrumlovském městském parku (sobota 11. září, od 10 hodin).
Kdy tísňové volání pomůže? - při náhlém zhoršení zdravotního stavu
- když si nemohu vzpomenout na telefonní číslo lékařské pohotovosti, policie, hasičů...
- pokud upadnu a nemohu sám(a) vstát
- když nemohu dosáhnout na telefon
- při napadení
- pokud se nemohu dovolat žádné pomoci...
CO JE TELEKONTAKTNÍ SOCIÁLNÍ PÉČE A JAK FUNGUJE?
Jedná se o systém tísňového volání umožňující uživatelům spojení s dispečinkem s nepřetržitou službou. V případě nouze se jediným zmáčknutím tlačítka
dálkového ovladače ve velikosti krabičky od zápalek (viz fotografie) spojíte s obsluhou centrálního dispečinku. Ten funguje
nepřetržitě 24 hodin denně a zajistí
okamžitou pomoc týkající se nejen problémů zdravotní či sociální povahy, ale například i při ohrožení požárem, povodněmi atp.
Technologie telekontaktní sociální služby sestává z telekontaktní jednotky, tísňového hlásiče a centrálního dispečinku. Jednodušeji řečeno, jde o upravený telefonní přístroj: tísňový hlásič (tedy dálkový ovladač ve velikosti krabičky od zápalek) je bezdrátově napojen na telekontaktní jednotku. Při zmáčknutí jediného tlačítka na tísňovém hlásiči dojde k automatickému spojení s centrálním dispečinkem.
K nesporným výhodám této komunikační technologie patří mimo jiné automatické spuštění hlasitého telefonu. To znamená, že klient může hovořit s dispečerem i v případě, kdy například nedosáhne na telefon, v případě nouze umožňuje dálkový ovladač navázat spojení s telekontaktní jednotkou z jakéhokoli místa v bytě. Další z funkcí dálkového ovladače je například tzv. "smyčka časového dohledu", která po uplynutí nastavitelného intervalu oznámí dispečinku absenci pohybu v bytě. Nedojde-li v tomto časovém intervalu v bytě k pohybu, reaguje systém stejně jako v případě zmáčknutí tísňového tlačítka. Pohybového čidla lze využít i při dlouhodobější nepřítomnosti atp.
Jak bude tato služba fungovat?
Obsluhu telekontaktní služby bude zajišťovat obecně prospěšná společnost Domy s pečovatelskou službou ve spolupráci s Městskou policií. Tím bude zajištěna nepřetržitá služba, umožňující kontakt uživatele s operátorem 24 hodin denně. Operátor bude schopen v případě nutnosti zajistit okamžitou odpovídající pomoc.
Grant od Nadace rozvoje občanské společnosti zajistí, že zařízení, instalace i provoz po dobu jednoho roku jsou z větší části hrazeny z příspěvku Evropské unie za přispění Města Český Krumlov ve výši 10% spolufinancování. Pro občany využívající této služby to tedy znamená, že
zařízení s instalací získají
zdarma. Hradit budou pouze poplatky za telefon.
KONTAKT PRO ZÁJEMCE
O TELEKONTAKTNÍ SLUŽBU
Domy s pečovatelskou službou o.p.s.
Vyšehrad 260
381 01 Český Krumlov
Kateřina Jochová
Telefon: 380 712 067
Mobil: 736 634 493
Projekt „Zavedení a provozování 24-ti hodinové péče o seniory na Českokrumlovsku“ je financován z prostředků PHARE EU a Města Český Krumlov.
Více informací o projektu najdete na stránkách
www.icos.krumlov.cz.
Redakce (Tomáš Zunt)